بهینه‌سازی موتور جستجو چیست؟

بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) هنر و علم دستیابی به صفحات بالاتر در موتورهای جستجو مانند گوگل است. از آن‌جا که جستجو یکی از اصلی‌ترین روش‌هایی است که افراد از طریق آن مطالب را به صورت آنلاین کشف می‌کنند، رتبه بالاتر در موتورهای جستجو می‌تواند منجر به افزایش ترافیک به یک وب‌سایت شود. در گوگل و دیگر موتورهای جستجو، در صفحه نتایج اغلب تبلیغات پولی در بالای صفحه و پس از ان نتایج معمولی یا نتایج جستجوی ارگانیک قرار می‌گیرند. اغلب به ترافیکی که از طریق سئو ایجاد می‌شود جستجوی ارگانیک گفته می‌شود؛ تا آن را از ترافیکی که از طریق جستجوی پولی ایجاد می‌شود متمایز کند.

جستجوی پولی اغلب به عنوان بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) یا پرداخت به ازای کلیک (PPC) نامیده می‌شود.

مزایای سئو:

بهینه سازی موتورهای جستجو بخش مهمی از بازاریابی آنلاین است. زیرا جستجو یکی از اصلی‌ترین راه‌هایی است که کاربران در وب انجام می‌دهند. نتایج جستجو در یک لیست مرتب می‌شود و هرچه سایتی در آن لیست بالاتر باشد، نشان‌دهنده تمایل و استقبال بیش‌تر بازدیدکننده از آن سایت است. به عنوان مثال برای یک جستجوی معمولی نتیجه اول 40-60 درصد از کل ترافیک آن سرچ را دریافت می‌کنند و نتایج شماره دو و سه ترافیک کمتری دریافت می‌کنند.

تنها 2-3 درصد از جستجوگران فراتر از صفحه اول نتایج جستجو کلیک می‌کنن. بنابراین، حتی یک پیشرفت کوچک در رتبه‌بندی موتورهای جستجو می‌تواند منجر به ترافیک بیش‌تر شود و وب‌سایتی که ترافیک بیش‌تری دارد به طور بالقوه بر روی تجارتش هم تاثیر بیش‌تری می‌گذارد.

به همین دلیل بسیاری از مشاغل و صاحبان وب‌سایت‌ها سعی می‌کنند نتایج جستجو را دستکاری کنند تا سایت آن‌ها در صفحه نتایج جستجو (SERP) بالاتر از رقبای خود نمایش داده شود. این‌جاست که سئو مطرح می‌شود.

سئو چگونه کار می‌کند؟

موتورهای جستجو مانند گوگل از الگوریتم یا مجموعه‌ای از قوانین برای تعیین صفحات نمایش داده شده برای هر پرس‌و‌جو استفاده می‌کنند. این الگوریتم‌ها بسیار پیچیده هستند و صدها یا حتی هزاران عامل مختلف رتبه‌بندی را، برای تعیین رتبه‌بندی صفحات نتایج جستجو خود در نظر می‌گیرند. با این حال 3 معیار اصلی وجود دارد که موتورهای جستجو برای تعیین کیفیت سایت و نحوه رتبه‌بندی، آن‌ها را ارزیابی می‌کنند.

معیار اول) پیوندها: پیوندهای سایر وب‌سایت‌ها نقش تعیین کننده‌ای در تعیین رتبه سایت در گوگل و سایر موتورهای جستجو دارند. دلیل آن این است که پیوند را می‌توان به عنوان راُی با کیفیت از سایر وب‌سایت‌ها در نظر گرفت، زیرا بعید است صاحبان وب‌سایت‌ها مطالب را به سایت‌های دیگر با کیفیت پایین پیوند دهند. سایت‌هایی که پیوندهای بسیاری از سایت‌های دیگر را دریافت می‌کنند؛ در نظر موتورهای جستجو از اعتبار (به عنوان Page Rank)، در گوگل برخوردار می‌شوند. به ویژه اگر سایت‌هایی که به آن‌ها پیوند می‌دهند خود معتبر باشند.

معیار دوم) محتوا: موتورهای جستجو علاوه بر مشاهده پیوندها، محتوای یک صفحه وب را نیز تحلیل می‌کنند تا تعیین کنند که آیا برای هر جستجوی مشخصی، مناسب است یا خیر. بخش عمده‌ای از سئو در ایجاد محتوا است که به سمت کلمات کلیدی مورد استفاده کاربران موتورهای جستجو است.

معیارسوم) ساختار صفحه: سومین جزء اصلی سئو ساختار صفحه است. از آن‌جا که صفحات وب با HTML نوشته می‌شوند، نحوه ساختار کد HTML می‌تواند بر توانایی موتورهای جستجو در ارزیابی صفحه تاثیر بگذارد. گنجاندن کلمات کلیدی مرتبط در عنوان، URL و سرصفحه‌ها و اطمینان از خزنده بودن سایت، اقداماتی است که صاحبان سایت می‌توانند برای بهبود و سئوی سایت خود انجام دهند.

فرایند بهینه‌سازی موتورهای جستجو شامل بهینه‌سازی هر یک از این اجزای اصلی الگوریتم‌های موتور جستجو به منظور رتبه‌بندی بالاتر در نتایج جستجو است.

تکنیک‌های بهینه‌سازی موتورهای جستجو

درک نحوه عملکرد موتورهای جستجو تنها اولین مرحله از روند بهبود رتبه‌بندی جستجوی یک سایت است. در واقع ارتقاء رتبه سایت شامل استفاده از تکنیک‌های مختلف سئو برای بهینه‌سازی سایت برای جستجو است.

1) سرچ کلمات کلیدی: سرچ کلمات کلیدی اغلب نقطه شروع سئو است و شامل بررسی کلمات کلیدی است که یک سایت قبلاً برای آن رتبه‌بندی کرده است. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که رقبا برای چه کلمات کلیدی رتبه‌بندی می‌کنند و مشتریان بالقوه دیگر به دنبال چه کلمات کلیدی هستند؟ شناسایی اصطلاحاتی که جستجوگران در جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو استفاده می‌کنند، جهت تعیین محتوای موجود و ایجاد محتوای جدید به کار برده می‌شود.

2) بازاریابی محتوا: پس از مشخص شدن کلمات کلیدی بالقوه، بازاریابی محتوا مطرح می‌ش.د. از آن‌جا که گوگل و سایر موتورهای جستجو به محتوای با کیفیت بالا امتیاز می‌دهند، مهم است که در مورد محتوای موجود تحقیق کنید که تجربه کاربری مثبت را ارائه می‌دهد و شانس رتبه‌بندی بالاتری در نتایج موتورهای جستجو دارد. یک محتوای خوب همچنین شانس بیش‌تری برای به اشتراک گذاشتن در رسانه‌های اجتماعی و جذب پیوند دارد.

3) ایجاد بک‌لینک: از آن‌جا که پیوندهای وب‌سایت‌های خارجی (که در اصطلاح سئو به آن‌ها بک‌لینک می‌گویند) یکی از عوامل اصلی رتبه‌بندی در گوگل و سایر موتورهای جستجو اصلی هستند، بدست آوردن بک‌لینک با کیفیت بالا یکی از اهرم‌های اصلی سئو است. این می‌تواند شامل ترویج محتوای خوب، ارتباط با سایر وب‌سایت‌ها و ایجاد روابط با مدیران وب‌سایت، ارسال وب‌سایت به فهرست وب مربوطه و دریافت مطبوعات برای جذب پیوند از وب‌سایت‌های دیگر باشد.

4) بهینه‌سازی درون صفحه: علاوه بر عوامل خارج از صفحه مانند بک‌لینک‌ها، بهبود ساختار واقعی صفحه می‌تواند مزایای فوق‌العاده‌ای برای سئو داشته باشد و عاملی است که کاملاً در کنترل مدیر وب‌سایت‌ها است.

روش‌های متداول بهینه‌سازی روی صفحه عبارتند از:

  • بهینه‌سازی نشانی اینترنتی صفحه برای درج کلمات کلیدی
  • به‌روزرسانی برچسب عنوان صفحه برای استفاده از اصطلاحات جستجوی مرتبط
  • استفاده از ویژگی alt برای توصیف تصاویر
  • به‌روز رسانی متا برچسب‌های صفحه (مانند برچسب توضیحات متا)

این برچسب‌ها تاثیر مستقیمی بر رتبه‌بندی جستجو ندارد، اما می‌تواند نرخ کلید از SERPها را افزایش دهد.

5) بهینه‌سازی معماری سایت: پیوندهای خارجی تنها چیزی نیست که برای یئو اهمیت دارد، پیوندهای داخلی (پیوندهای درون وب‌سایت شخصی شما) نیز نقش مهمی در سئو دارند. بنابراین، یک بهینه ساز موتور جستجو می‌تواند سئو سایت را با اطمینان از پیوند صفحات کلیدی و استفاده از متن مرتبط در آن پیوندها برای کمک به بهبود ارتباط صفحه برای شرایط خاص، بهبود بخشد. ایجاد نقشه سایت XML همچنین می‌تواند راه خوبی برای صفحات بزرگ‌تر باشد تا به موتورهای جستجو در کشف و خزیدن تمام صفحات سایت کمک کند.

6) نشانه‌گذاری اسکیما: یکی دیگر از استراتژی‌های سئو که متخصصان سئو از آن استفاده می‌کنند، استفاده از نشانه‌گذاری اسکیما برای توصیف معنای محتوای موجود در یک صفحه، مانند کمک به شناسایی نویسنده یک محتوا یا موضوع و نوع محتوا در یک صفحه است. استفاده از نشانه‌گذاری اسکیما می‌تواند به نمایش قطعات غنی در صفحه نتایج جستجو مانند متن اضافی، ستاره‌های بازبینی و حتی تصاویر کمک کند. قطعات غنی در SERP بر رتبه‌بندی جستجو تاثیر نمی‌گذارد؛ اما می‌تواند CTR را از جستجو بهبود بخشد و در نتیجه باعث افزایش ترافیک ارگانیک شود.

برترین ابزار سئو

به عنوان یک رشته نسبتاً فنی، ابزارها و نرم‌افزارهای زیادی وجود دارد که سئو برای بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها به آن متکی است. در زیر برخی از رایج‌ترین ابزارهای رایگان و پولی را برای شما دسته‌بندی کرده‌ایم:

1) کنسول جستجوی گوگل: کنسول جستجوی گوگل (که قبلاً به عنوان ابزار وب‌مستر گوگل شناخته می‌شد) یک ابزار رایگان است که توسط گوگل ارائه می‌شود و یک ابزار استاندار در جعبه ابزار سئو است. رتبه‌بندی و گزارش ترافیک کلمات کلیدی و صفحات برتر را ارائه می‌دهد و می‌تواند به شناسایی و رفع مشکلات فنی در محل کمک کند.

2) Google Ads Keyword Planner: یکی دیگر از ابزارهای رایگان است که توسط گوگل به عنوان بخشی از محصول گوگل ادز ارائه شده است. حتی اگر برای جستجوی پولی طراحی شده باشد، می‌تواند یک ابزار عالی برای سئو باشد. زیرا پیشنهادات کلمات کلیدی و حجم جستجوی کلمات کلیدی را ارائه می‌دهد و می‌تواند هنگام انجام تحقیقات کلمات کلیدی مفید باشد.

3) ابزارهای آنالیز بک‌لینک: تعدادی ابزار تجزیه و تحلیل پیوند وجود دارد که دو مورد اصلی آن‌ها AHREFs و Majestic هستند. ابزارهای تجزیه و تحلیل بک‌لینک به کاربران این امکان را می‌دهد تا تجزیه و تحلیل کنند که کدام وب‌سایت‌ها به وب‌سایت خود یا وب‌سایت‌های رقبا پیوند می‌دهند و می‌توانند برای پیدا کردن پیوندهای جدید در هنگام ایجاد پیوند استفاده شوند.

پلتفرم‌ها‌ی سئو

بسیاری از پلتفرم‌های مختلف سئو وجود دارد که بسیاری از ابزارهایی را که سئو برای بهینه‌سازی سایت‌ها نیاز دارد گرد هم آورده است. برخی از معروف‌ترین آن‌ها عبارتند از Brightedge، Moz searchmetrics و Linkdex.

این بسترها رتبه‌بندی کلمات کلیدی را دنبال می‌کنند، به سرچ کلمات کلیدی کمک می‌کنند، فرصت‌های سئو در صفحه و خارج از صفحه را شناسایی می‌کنند و بسیاری از کارهای دیگر مربوط به سئو را انجام می‌دهند.

رسانه‌های اجتماعی

اکثر  رسانه‌های اجتماعی تاثبر مستقیمی بر سئو ندارند، اما می‌توانند ابزار خوبی برای شبکه‌سازی با سایر مدیران وب‌سایت‌ها و ایجاد روابطی باشند که منجر به ایجاد لینک و فرصت ارسال پست مهمان شود.

بهینه‌سازی ترافیک جستجو (از کلیک تا تبدیل)

اگر بهینه‌سازی موتورهای جستجو به درستی انجام شود، می‌تواند پتانسیل افزایش چشمگیر میزان ترافیک یک وب‌سایت را داشته باشد، اما تمام این ترافیک جستجو به رشد یک تجارت کمک نمی‌کند مگراینکه به مشتریان پولی تبدیل شود. اینجاست که بهینه‌سازی نرخ تبدیل (CRO)، وارد می‌شود. بهینه سازی نرخ تبدیل شامل استفاده از روش‌هایی مانند آزمایش A/B برای ایجاد تغییرات در وب‌سایت‌ها و اندازه‌گیری تاثیر آن‌ها بر نرخ تبدیل سایت است. بازاریابان جستجوی موفق می‌دانند که فقط جلب ترافیک به یک سایت کافی نیست، آن‌چه که ترافیک پس از ورود به سایت انجام می‌دهد نیز به همان اندازه مهم است.

در این راستا تیم خانه‌ی وب با دقت تمام خدمات سئو سایت شما را انجام می‌دهد.

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست